Waarom eHerkenning aanvragen niet gratis is

eHerkenning wordt in Nederland door zes verschillende, door de overheid geselecteerde leveranciers uitgegeven. Dat is een gevolg van de totstandkoming van eHerkenning: een publiek-private samenwerking. De voorloper van eHerkenning, DigiD voor bedrijven, was in functionaliteit en mogelijkheden te beperkt. Daarom werd besloten tot de ontwikkeling van een nieuw platform, dat in 2010 beschikbaar werd gesteld: eHerkenning.

In principe staat het iedere private partij die dat wil vrij om leverancier te worden, zolang deze zich maar houdt aan het zogenoemde Afsprakenstelsel eHerkenning. Daarin staan afspraken over onder meer beheer, beveiliging, ontwikkeling en functionaliteiten, waarmee de kwaliteit van de dienstverlening wordt gegarandeerd: alle aanbieders moeten aan deze afspraken voldoen. Logius, de IT-organisatie van de overheid, houdt daarop toezicht.

Zes leveranciers van eHerkenning

Op dit moment zijn er zes leveranciers van eHerkenning: Connectis, CreAim Reconi, Digidentity, KPN, QuoVadis en Z login. Zij voldoen allemaal aan dezelfde strenge eisen en standaarden, maar mogen onderling wel concurreren. De verschillende partijen onderscheiden zich daarom op het gebied van bijvoorbeeld aanvullende SLA’s, maatwerk en samenwerking met bestaande softwareleveranciers.

Als commerciële bedrijven willen de leveranciers aan hun dienstverlening winst overhouden. De kosten die ze maken en het personeel dat ze in dienst hebben zitten in de prijs van het middel verrekend. En zoals bij elke dienst hangt het tarief ook samen met de dienstverlening. Hoe lager de prijs, hoe langer de verwerkingstijd. Bij sommige leveranciers is het mogelijk om te vragen om een spoedproces, waardoor een aanvraag sneller verloopt. Uiteraard zijn daaraan extra kosten verbonden.

Plaats een reactie